به گزارش راهبرد معاصر کارشناسان بازار خودرو معتقدند، تنها ورود مدل ۱۴۰۱ خودروها به بازار یا اعلام خبر توافق در مذاکرات میتواند قیمت خودرو را کاهش دهد، در غیر این صورت رکود و ثبات قیمتی تا شب عید کماکان در بازار ادامه خواهد داشت. این در حالیست که روزشمار احیای برجام شروع شده و به نظر میرسد بازار خودرو در صورت امضای مجدد توافق هستهای، حداقل با یک شوک هیجانی در جهت ریزش قیمتها مواجه شود، هرچند که این موج ریزش قیمتها به نظر میرسد، موقتی خواهد بود.
فاطمیامین وزیر صمت ادعا کرده سال آینده با توجه به کاهش قیمت تمام شده (به قیمت ثابت سال ۹۹) قیمتگذاری کمتر از تورم عمومی صورت خواهد گرفت و قیمت خودرو افزایش نمییابد. این درحالیست که برخی از کارشناسان اذعان دارند، اگر سود آنی در بازار خود از بین برود، این بازار به تعادل خواهد رسید.
در حال حاضر به دلیل همین وضعیت نابسامانی که قرعهکشی خودرو، وجود آورده که به نوعی با یک لاتاری روبرو هستیم، برای پیشفروش چندین هزار دستگاه خودرو بیش از ۳ میلیون تقاضا میآید، بنابراین چنین تقاضاهایی معلوم است که کاذب بوده و نیاز واقعی نیست، اما اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، جذابیت خرید خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای برای کسب سود آنی از بین خواهد رفت.
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار در رکود مطلق قرار دارد، اظهار داشت: احیای برجام روند افزایش قیمت خودرو را متوقف خواهد کرد و بازار میتواند به یک ثبات نسبی برسد، اما نکته مهم آن است که به دلیل افزایش چندین برابری قیمت خودرو طی چند سال گذشته در حال حاضر مشتریان واقعی بازار خودرو توان خرید در چنین قیمتهایی را ندارند.وی افزود با توجه به چنین وضعیتی میزان عرضه در بازار بیشتر از تقاضا بوده و همین موضوع باعث کاهش قیمت بیشتر در بازار شده است، اما باید به این نکته توجه کرد که کاهش انتظارات تورمی موقتی خواهد بود، زیرا تا زمانی که تورم در ساختار اقتصاد ایران وجود داشته باشد قیمتها در بازارهای سرمایه ای از جمله خودرو نیز بالا خواهد رفت.
زاوه گفت: بنابراین در صورت اجرای برجام نیز قیمتها به صورت هیجانی ممکن است چند ماهی با کاهش روبرو شود، اما بعد از مدتی به دلیل وجود تورم قیمتها مسیر قبلی را در پیش خواهد گرفت، همین اتفاقی که طی چندین سال گذشته بارها افتاده است.این فعال بازار خودرو اضافه کرد: به دلیل اینکه ساختار اقتصاد ایران بر پایه تورم بنا نهاده شده، هیچ زمانی نمیتوان انتظار داشته باشیم که قیمتها برای دوره میانمدت و بلندمدت ثبات داشته و یا کاهش پیدا کند، بنابراین با توجه به اینکه به نظر میرسد توافق پیشرو موقتی و برای دو، سه سال باشد، نمیتوان چندان چشم انداز کاهشی را برای خودرو در بلند مدت متصور بود.
زاوه با تاکید بر اینکه دولت برای کنترل تورم باید جلوی ریخت و پاشهایش در بودجه را بگیرد، ادامه داد: در این رابطه دولت باید بودجه بسیاری از نهادهای بودجه خوار را قطع کند، زیرا این نهادها اساسا کارکردی مفیدی برای جامعه و کشور ندارند و تنها هزینههای آنها به مردم تحمیل میشود. از سوی دیگر در حال حاضر ابعاد دولت در ایران بسیار بزرگ بوده و هزینه این موضوع را مردم میدهند.
وی خاظر نشان کرد: طبیعتاً دولت نیز برای جبران و پوشش هزینههای خود اقدام به چاپ پول و خلق نقدینگی میکند که این منابع نیز سر از بازارهای سرمایه از جمله خودرو در میآورد که نتیجه آن نیز افزایش و التهاب در بازار است، بر این اساس بنابراین تا زمانی که سیاستگذاریها و ساختارهای اقتصادی در ایران اصلاح نشود، ما همیشه در اقتصاد ایران با یک وضعیت تورمی که در برخی از سالها این تورم افسار گسیخته میشود، همانند اتفاقی که در چند سال گذشته رخ داده، روبرو خواهیم بود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در صورت احیای برجام واردات خودرو میتواند آزاد شود، بیان کرد: در صورت لغو ممنوعیت واردات، بازار خودرو به خصوص در مورد خودروهای لوکس خارجی میتواند با کاهش قیمت قابل توجهای روبرو شود که این موضوع نیز به صورت غیرمستقیم بر روی قیمتها در بازار خودروهای داخلی نیز اثرگذار خواهد بود، حال باید دید در این رابطه که آیا دولت و مجلس بعد از کش و قوسهای فراوان این موضوع را عملیاتی خواهند کرد یا اینکه همچنان واردات خودرو برای چندمین سال متوالی بازهم ممنوع خواهد بود./فرارو